Tinta Kehidupan: Kegilaan apakah ini?

Kegilaan apakah ini?

Assalammualaikum wbt...

Sepanjang seminggu atau dua minggu yang lepas, daku terbukak satu page instagram kelolaan dua doktor yang famous di Malaysia sekarang. Dr Halina (isteri Sheikh Muzaffar) dan seorang founder doktorbudak.com, Dr Zahilah Filzah. Boleh google Instagram Myplannerbabes. Ni adalah salah satu contoh passion yang memberi nilai seperti new friendship etc. Bayangkan boleh ada komuniti yang besar yang mempunyai minat yang sama.

(kredit to Goggle Image)

Actually addiciton to stationeries is not new to me. 

Sejak kecik, selalu suka pergi kedai buku be it MPH dan lain-lain, selain pergi ke tempat English Literature section, memang akan berkunjung ke ruang stationeries. Apa yang daku suka tengok selalunya pelbagai jenis pen dan stationeries yang cute. Tapi masa kecik dulu, takde la selalu membeli sebab duit belanja banyak guna untuk beli buku cerita. 

Kegilaan ini memang sangat addictive. Penggabungan kegilaan terhadap planner/diary dan stationeries yang cute ni sangat mahal kalau tak terkawal. Cuba tengok kat instagram myplannerbabes tu and you will know what I mean. Hehe. Namun jika sudah minat, tiada salahnya tapi janganlah sampai tak makan ikat perut sebab nak beli benda-benda tu ye. 

(kredit to Goggle Image)

So, kegilaan ini dapat membawa kepada kebaikan atau membawa kepada kemudaratan. Sebab apa?

1. kalau kita ada planner, ktia sebenarnya dalam usaha untuk menguruskan kehidupan dengan baik. catit segala mala appointment, kerja, holiday etc. nak plan hidup kan.

2. tidak ketinggalan boleh tulis list ibadah yang perlu dibuat. boleh buat bullet journal.

3. financial planner as well. ade ruangan utk menulis budget dan cashflow kita. ini sangat penting apatah lagi jika anda seorang yang boros. buat cashflow boleh bantu mempertingkatkan daya menahan diri daripada membeli-belah dengan jayanya tanpa ingat dunia.

4. the list goes on.

Sebelum terlupa, ni ada satu lagi blog, yang daku selalu visit lately, untuk rambang mata sahaja. Hoho...
HappieScrappie's blog. Have a visit and you will know what I mean.Again!

Daku sudah terjebak dalam kancah kegilaan #stationeriesaddict dan #planneraddict ni. Seronok kerana macam ada komuniti besar yang ada minat yang sama. Tapi daku belum lagi ada planner mahal. Dua hari lepas baru ada planner FREE from hubby. Jadilah buat masa sekarang. Daku kena berbisnes dengan lebih baik lagi untk feed the addicition I say. Above all, masih terkawal lagi. Hehe.

PAUSE button yang aku pelajari dahulu from artikel Ustaz Hasrizal di blognya memang banyak sangat membantu dalam hal ini. Hehe.

Take this as the last word from here. 


                                                           (kredit to Goggle Image)
Till next time.


No comments:

Post a Comment