Tinta Kehidupan: Easyparcel... so easy! (Easyparcel review)

Easyparcel... so easy! (Easyparcel review)

Ini penjimatan saya semenjak guna Easyparcel.


Best ke best?

Rugi kalau korang tak ambil peluang daftar EasyParcel sekarang.

Dah laa ada free kredit RM25, pickup free plak tu.

Cepat weyh daftar kome. Nanti dah takde RM25 rugi. Sekarang ni ade extra free credit lagi....

Best kan?! Silah daftar sekarang korang-korang yang ada beribu parcel tu...

+++++++++++++++++++++++++

Fuh... dah lama dah tak menulis di sini.

Dah bersawang dah blogku ini.

Sibuk juga semenjak Ameer dah bijak melihat alam ni, dan bisnes separuh masa yang dijalankan ini, memang tak dapat buat banyak benda pun. Tapi sememangnya daku sendiri kurang bijak membahagi dan menjaga masa mungkin. Daku berazam nak menyusun jadual hidup selepas ni. Semoga dipermudahkan.

Entry hari ini nak menceritakan satu benda yang daku buat untuk menjaga masa. Apa dia?

[ Korang please make sure sign up EasyParcel ni cepat-cepat untuk dapatkan free trial RM25 masa sign-up sebelum diaorg lenyapkan benefit ni. Cecepat ok! ]

Easyparcel.my!

Apa benda ni?

Daku sudah lama ingin nak subscribe akaun poslaju untuk dapat servis pick-up. Bayangkan selama berbisnes online ni, hampir setiap hari perlu ke pejabat pos untuk pos order. Dan daku hanya dapat pergi setelah suami balik kerja. Pejabat pos di AEON Tebrau ni pulak ade peraturan dia ye. 

Tak ambil parcel poslaju yang berbayar selepas jam 4, tak bagi orang ambil nombor one time masa tu after 4 sebab ramai orang, dan tutup jam 6 petang. hmm... jadinya kebanyakan masa daku selalu ke Pejabat Pos Plentong untuk menghantar pos.

Tapi sekarang tidak lagi kunjungan kerap ke pejabat pos secara fizikal (tapi yang tak bestnya tak dapatlah keluar jengjalan area Giant Plentong, hehe!) sebab dah kenal Easyparcel.my!

What's my verdict?

4 bintang. Kena bukan lima? Hehe. Tunggu.. Jom cerita kebaikan dia.

Sangat senang. 

Untuk daku yang saban hari menggunakan komputer, sistem yang digunapakai Easypacel.my sangat senang difahami dan dibuat. Klik, klik, klik dah siap semuanya. Tinggal bungkus dan tunggu sahaja ketibaan posmen pick-up parcel kita. Done your postage for the day.


- Klik, klik, klik dan bayar. Mudah! -


Ini contoh senarai pos untuk satu hari.

Kalau order untuk postage dibuat sebelum jam 12 tengahari, courier service dapat terima untuk pick-up the same day! Ada banyak courier service dalam sistem Easyparcel.my antaranya adalah Nationwide Express. Selain tu, courier service lain - Poslaju, Skynet, Airpak., ABX EXpress dan lain-lain.

So far aku dah guna servis Skynet, Nationwide Express dan Poslaju. Ini untuk domestik dalam Malaysia. Untuk antarabangsa, dah guna Aramex International. 

Kena topup serendah RM100 dan dapat bawah RM6.90 (untuk poslaju) dan RM6 untuk skynet dan nationwide bagi parcel seberat bawah 1 kg ke Semenanjung. Murah dan murah. Topup ni kira macam kredit beli siap-siap dan akan tolak setiap kali kita tempah servis dia.

Dan tau tak? Pertama kali mendaftar akan dapat RM25 kredit free, menyamai menghantar 4 barang kepada customer kita PERCUMA. How awesome is that? ;).

Tapi recently ade kena hantar barang ke Jelebu, kalau pakai Nationwide Express dia charge RM23.40 untuk hantar serum sebotol. Tak naklah teman! So tempahlah servis Poslaju untuk pickup keesokan harinya. So berhati-hati masa klik,klik,klik tu ye, sebab kalau tak perasan nak laju je terbayar lebih rugi je sedangkan kalau tengok betul-betul boleh dapat harga lebih murah. Ni kira downside juga.

Ada downside tak?

Ada. Of course ade.

Kena ade printer. Setiap kali ada postage, kena guna dua helai kertas A4 sebab kita kena print from internet borang postage tu. So selain printer, kena ade kertas A4. Hehe




- Printing Nationwide Express delivery form in progress -


-Printing borang Poslaju -

Pick up servis kena book a day before for next day delivery. AND kena tempah pick-up servis sebelum pukul 12 tengahari pada hari tersebut jika nak fapat same day pick up. Jika berjaya tempah, tunggulah kedatangan posmen dari jam 1 ke 5 petang. Kita tak boleh book masa jam berapa, mereka akan datang sendiri. Tunggu je la ye. Ding dong!

But overall, daku berpuas hati dengan servis yang ditawarkan. Sebab tak perlu keluar rumah hari-hari pergi pejabat pos. Keduanya harga pos lebih murah. Dan ada peluang nak guna couriers service selain Poslaju yang selalunya takkan guna sebab mahal dan standard.

Ada syarat dia. Untuk dapatkan rate murah daripada biasa each time kena topup setiap bulan at least RM100, which is quite reasonable sebab topup tu kita akan guna untuk pos juge. dia akan tolak duit topup each time.

Plus ada bonus RM25 masa first time register and boleh pilih service provider postage/courier yang kita nak- poslaju, airpack, skynet, nationwide express.
So steps nak dapatkan flat-rat ni ; langkah mudah nak subscribe servis Easyparcel.my
1. register for a free account and get RM25 TRIAL CREDIT FOR FREE
2. topup for any package to get flat rate for weight below 1 kg
3. start send parcel for less than 1 kg

plus dia offer pickup servis for FREE.

Boleh sign up guna link Easyparcel.my ni. SERVIS so far so good!

[ Korang please make sure sign up EasyParcel ni cepat-cepat untuk dapatkan free trial RM25 masa sign-up sebelum diaorg lenyapkan benefit ni. Cecepat ok! ]

Tak rugi pun sebab takde monthly or first time yuran or fee apa2. Kalau tak guna pun dia tak charge apa2...

Till then!

P/S : ada tak yang nak dapatkan rate pos murah macam easyparcel tapi tak nak topup atau bukak akaun kat easyparcel?

Saya boleh tolong dapatkan rate tu untuk parcel anda. Syaratnya mudah.

1. Kena ada printer sendiri
2. ada alamat emel
3. confirmkan details yang perlu (rujuk list di bawah) sehari sebelum dan buat payment sehari sebelum hari pickup
4. Dah bnk in dan selepas saya selesai daftarkan semua alamat untuk pickup, saya akan emelkan semua slip pos ke alamat emel anda

Senang bukan?! ;)

Boleh kontek no 0132290199 dan saya akan cekkan kadar pos untuk parcel anda. Bayaran pos mengikut Easyparcel bagi saya masih boleh dianggap murah daripada terus pergi ke pusat pengumpulan parcel courier service yang kita nak guna tu.

++++

Details yang diperlukan : 

Alamat penghantar/alamat pickup
Alamat penerima
Berat barang
Kandungan barang
Nilai barang
Pilih samada : Nak pickup atau nak hantar sendiri...
++++

P/S : korang pakai topup? Nak tak belajar cara jimat duit dapat beli topup prepaid murah dapat duit ? Belajar jangan tak belajar!

No comments:

Post a Comment